Początek strony
Wróć na początek strony Alt+0
Przejdź do wyszukiwarki Alt+1
Przejdź do treści głównej Alt+2
Przejdź do danych kontaktowych Alt+3
Przejdź do menu górnego Alt+4
Przejdź do menu lewego Alt+5
Przejdź do menu dolnego Alt+6
Przejdź do mapy serwisu Alt+8
Menu wysuwane
Herb podmiotu Biuletyn Informacji Publicznej Urzędu Gminy Nowy Żmigród
Menu góra
Strona startowa Ochrona Środowiska Decyzje środowiskowe Obwieszczenia i zawiadomienia w sparwach ochrony środowiska.
Poleć stronę

Zapraszam do obejrzenia strony „Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pn.: ”Rozbudowa i przebudowa drogi gminnej nr 113525R od km 0+000 do km 1+053,28 Stary Żmigród – Siedliska Żmigrodzkie w m. Stary Żmigród”. - Obwieszczenia i zawiadomienia w sparwach ochrony środowiska., menu 100, artykuł 3527 - BIP - Urząd Gminy Nowy Żmigród”

Zabezpieczenie przed robotami.
Przepisz co drugi znak, zaczynając od pierwszego.

P ) # @ % R F 3 - 0 A w s f d A P # @ :

Pola oznaczone są wymagane.

Treść główna

Obwieszczenia i zawiadomienia w sparwach ochrony środowiska.

Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pn.: ”Rozbudowa i przebudowa drogi gminnej nr 113525R od km 0+000 do km 1+053,28 Stary Żmigród – Siedliska Żmigrodzkie w m. Stary Żmigród”.

WÓJT GMINY

38-230 Nowy Żmigród

pow. Jasło

woj. podkarpackie

 

Nowy Żmigród, 2023-08-09

IOŚ.6220.1.2023                                                                                                    

 

DECYZJA

o środowiskowych uwarunkowaniach

Działając na podstawie:

- art. 10, art. 104 ust. 1 i ust. 2, art. 107 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. 2023, poz. 775 z późn. zm.)

- art. 71 ust. 1, ust. 2 pkt 2, art. 73 ust. 1, art. 75 ust. 1 pkt 4, art. 80 ust. 2, art. 84, art. 85 ust. 1
i ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (t.j. Dz. U. 2023, poz. 1094)

-  § 3 ust. 1 pkt 62 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. Nr z 2019 r. poz. 1839).

po rozpatrzeniu wniosku inwestora Gminy Nowy Żmigród ul. Mickiewicza 2, 38-230 Nowy Żmigród, z dnia 18.01.2023r. w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pn. ”Rozbudowa i przebudowa drogi gminnej nr 113525R od km 0+000 do km 1+053,28 Stary Żmigród – Siedliska Żmigrodzkie w m. Stary Żmigród”

USTALAM

I. Realizacje przedmiotowego przedsięwzięcia i stwierdzam brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko.

II. Warunki i wymagania, o których mowa w art. 82 ust. 1 pkt 1 lit. b i c ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko:

  1. Prace budowlane w sąsiedztwie zabudowy mieszkaniowej, należy prowadzić wyłącznie
    w porze dziennej (w godzinach od 6.00 do 22.00).
  2. Zaplecza budowy, bazy techniczne, bazy materiałowe, place postojowe maszyn budowlanych
    i środków transportu, miejsca magazynowania odpadów, przewidziane do sytuowania poza pasem drogowym, zlokalizowane będą w oddaleniu od koryt cieków naturalnych, poza terenami zadrzewionymi, miejscami podmokłymi i miejscami, na których w okresie wiosennym stagnują wody roztopowe. Teren, na którym zlokalizowane będą zaplecza budowy, miejsca magazynowania odpadów, materiałów budowlanych, itp. należy uszczelnić, aby uniemożliwić przedostanie się zanieczyszczeń do środowiska gruntowo-wodnego.
  3. Na wypadek ewentualnego wycieku substancji ropopochodnych, plac budowy ma zostać wyposażony w zapas środków zabezpieczających przed przenikaniem szkodliwych substancji do ziemi lub do wód (np. sorbentów).
  4. W razie konieczności tankowania wykorzystywanych maszyn w terenie realizacji prac ma być ono prowadzone w sposób wykluczający możliwość zanieczyszczenia środowiska gruntowo-wodnego substancjami ropopochodnymi, np. w trakcie tankowania stosowana będzie szczelna misa do wychwytywania ewentualnych wycieków paliwa podkładana pod wlew paliwa.
  5. W miejscu przecięcia przedmiotowej inwestycji z ciekiem Niegłoszcz oraz w sąsiedztwie z ciekiem Debrza Cętkowa, wody cieków mają być zabezpieczone przed przedostaniem się zanieczyszczeń i odpadów z budowy.
  6. Prace w obrębie cieku Niegłoszcz mają być prowadzone z zachowaniem przepływu nienaruszalnego w cieku.
  7. Prace w korycie cieku Niegłoszcz należy prowadzić ze stanowisk brzegowych.
  8. W czasie prowadzenia prac ziemnych zdjęty humus ma być gromadzony osobno i w trakcie prac wykończeniowych wykorzystywany do ukształtowania powierzchni terenu.
  9. Wycinka drzew ma być prowadzona poza okresem wzmożonej aktywności fauny, w tym poza głównym okresem lęgowym ptaków, tj. poza 1 marca – 31 sierpnia. W przypadku konieczności dokonania wycinki w ww. okresie lęgowym, możliwe jest wykonanie prac jedynie w przypadku potwierdzenia przez ornitologa (obserwacje te powinny się odbyć w okresie 1-3 dni przed terminem planowanej wycinki), iż dane drzewo/krzew nie jest wykorzystywane przez ptaki jako miejsce gniazdowania, jak również, że jego wycinka nie będzie stanowiła zagrożenia dla innych gniazdujących w sąsiedztwie ptaków. W razie stwierdzenia występowania chronionych gatunków ptaków, wycinkę należy wstrzymać do momentu wyprowadzenia lęgów przez te gatunki lub do momentu uzyskania stosowanych zezwoleń na odstępstwa od zakazów obowiązujących, w stosunku do chronionych gatunków ptaków. Wycinkę drzew należy ograniczyć do niezbędnego minimum, dopuszcza się usuwanie drzew bezpośrednio kolidujących z przedsięwzięciem.
  10. Drzewa i krzewy nieprzeznaczone do wycinki znajdujące się w sąsiedztwie prowadzonych prac, narażone na uszkodzenia mechaniczne w wyniku prac budowlanych, należy skutecznie zabezpieczyć poprzez np. oszalowanie pni lub ich ogrodzenie, okrycie odsłoniętych podczas prac ziemnych korzeni, sukcesywne nawadnianie odsłoniętych systemów korzeniowych. Prace w obrębie systemów korzeniowych należy prowadzić ręcznie.
  11. Prace związane z przebudową rowów i przepustów, należy wykonać poza okresem rozrodu płazów, tj. poza okresem 1 marca – 30 czerwca. W przypadku konieczności wykonywania tych prac w ww. okresie, prace te powinny być poprzedzone kontrolą przyrodnika pod kątem występowania chronionych gatunków zwierząt w okresie 1 – 3 dni przed planowanym rozpoczęciem prac budowlanych. W razie stwierdzenia występowania chronionych gatunków, prace budowlane należy wstrzymać do momentu opuszczenia danego terenu przez te zwierzęta lub do momentu uzyskania stosownych zezwoleń na odstępstwa od zakazów obowiązujących w stosunku do chronionych gatunków.
  1. Znajdujące się na terenie budowy wykopy (w tym liniowe) i inne potencjalne pułapki ekologiczne, do których mogą wpadać płazy (i inne małe zwierzęta) należy zabezpieczyć w taki sposób, aby uniemożliwić im dostanie się do nich (np. poprzez stosowanie szczelnych przykryć, wygrodzeń) lub też zastosować rozwiązania umożliwiające samodzielne wydostanie się z nich (np. pochylnie, pozostawianie wypłaszczenia jednej ze ścian). W przypadku wykopów liniowych powinny być one realizowane na możliwie krótkich odcinkach i możliwie szybko zasypywane. Miejsca takie należy jednak systematycznie kontrolować, a ewentualnie znajdujące się w „pułapkach” płazy i inne małe zwierzęta niezwłocznie uwolnić i przenieść w odpowiednie danemu gatunkowi siedliska.
  2. Po zakończeniu realizacji przedsięwzięcia, należy usunąć wszelkie pozostałe po budowie zanieczyszczenia i niewykorzystane materiały, a następnie przeprowadzić uporządkowanie terenów. Nadmiar mas ziemnych należy usunąć z miejsc czasowego ich magazynowania, a teren należy pozostawi uprzątnięty, aby zapobiec spontanicznemu rozwojowi roślinności gatunków inwazyjnych łatwo zajmujących odkryte powierzchnie. Tereny sąsiadujące z przedsięwzięciem, których powierzchnia została zmieniona należy przywrócić do stanu pierwotnego, uszkodzone powierzchnie gruntu poddać obsiewowi trawy (rodzimymi gatunkami typowymi dla siedlisk występujących na danym terenie).
  1. Przekrój planowanego by-passu, przepustu tubosider oraz ewentualnie wymienionych przepustów pod zjazdami należy dobrać na podstawie odpowiednich obliczeń hydraulicznych.

 

III.  Rodzaj i charakterystykę przedsięwzięcia.

W ramach realizacji inwestycji przewiduje się rozbudowę i przebudowę drogi gminnej nr 113525R Stary Żmigród-Siedliska Żmigrodzkie w km ok. 0+000-1+053,28 na długości ok. 1 053 m w miejscowości Stary Żmigród na terenie Gminy Nowy Żmigród.

Przedmiotowa droga posiada nawierzchnię bitumiczną o nieregularnej szerokości w złym stanie technicznym, bez chodnika dla pieszych, podobnie pobocza drogi charakteryzują się złym  stanem technicznym oraz niewystarczającą szerokością.

Szerokość jezdni w stanie istniejącym wynosi od 4 m na prostej do 4,5 m w najszerszym miejscu na łukach. W wielu miejscach posiada uszkodzenia nawierzchni. Droga na całym odcinku posiada pobocza o zmiennej szerokości oraz rowy drogowe. Ruch odbywający się drogą w stanie istniejącym charakteryzuje się natężeniem ruchu klasyfikowanym jako KR 1-2. Odwodnienie drogi odbywa się odcinkowo poprzez rowy przydrożne zlokalizowane po obu jej stronach oraz w znacznej części w sposób nieuporządkowany powierzchniowo na tereny przyległe. Droga stanowi głównie dojazd do zabudowy mieszkaniowej oraz terenów rolniczych.

Ponadto, w ramach inwestycji planuje się rozbiórkę istniejącego betonowego obiektu mostowego na potoku Niegłoszcz i budowę nowego obiektu inżynierskiego w miejscu istniejącego mostu betonowo-stalowego. Obecnie użytkowany obiekt jest w bardzo złym stanie technicznym. Nie przewiduje się budowy mostu tymczasowego dla obsługi ruchu lokalnego na czas robót rozbiórkowych i realizacyjnych.

Celem planowanej inwestycji jest m.in. poprawa bezpieczeństwa użytkowników drogi, poprawa płynności ruchu drogowego, podwyższenie komfortu jazdy oraz poprawa funkcjonowania systemu odwodnienia.

W ramach realizacji przedsięwzięcia przewiduje się wykonać jezdnię o nawierzchni bitumicznej na całym projektowanym odcinku o szerokości ok. 5 m na odcinku prostym, na łukach miejscowo do 7 m i szerokości poboczy ok. 0,75–1,5 m.

W ramach realizacji przedsięwzięcia zaplanowano m.in.:

  • wykonanie wzmocnienia istniejącej jezdni poprzez ułożenie nowej nawierzchni bitumicznej na całym projektowanym odcinku drogi gminnej o dł. ok. 1 053 m,
  • rozbiórkę istniejącego betonowego obiektu mostowego na potoku Niegłoszcz,
  • budowę przepustu w miejscu istniejącego mostu gminnego, o parametrach światło poziome ok. 5,66 m oraz światło pionowe ok. 1,5 m,
  • umocnienie koryta rzeki oraz skarp po obu stronach nowego przepustu na potoku Niegłoszcz,
  • odtworzenie skarp i przeciwskarp o pochyleniu ok. 1:1 oraz ok. 1:1,5,
  • umocnienie skarp i przeciwskarp z materiałów naturalnych np.: narzutem kamiennym,
  • bariery ochronne i balustrady w miejscach wysokich skarp i potencjalnych zagrożeń,
  • na całym odcinku w niewielkim zakresie roboty ziemne celem dostosowania istniejącego terenu do projektowanych rozwiązań drogowych,
  • inne prace o charakterze przygotowawczym, pomocniczym i porządkującym, m.in. wycinkę ok. 40 drobnych samosiejek drzew o pierśnicy ok. 8-30 cm,
  • przebudowę sieci uzbrojenia i infrastruktury kolidującej.

W fazie realizacji, przedsięwzięcie będzie generować do powietrza zanieczyszczenia związane z pracą maszyn budowlanych i pojazdów transportujących wykorzystywanych na placu budowy. Są to odziaływania, których nie można wyeliminować, lecz które mają charakter okresowy i odwracalny.

Przewiduje się wdrożenie działań minimalizujących emisję pyłów, tj. np.: stosowanie w maksymalnym zakresie gotowych mieszanek, przewóz mas bitumicznych transportem posiadającym wymagane zabezpieczenia.

Emisja hałasu podczas prowadzenia prac budowlanych będzie spowodowana pracą maszyn takich jak m.in. koparki, ładowarki, walce drogowe oraz ruchem pojazdów ciężarowych. Nie może ona zostać wyeliminowana, będzie miała charakter krótkotrwały i odwracalny. Uciążliwości dla terenów sąsiednich związane z występowaniem hałasu, wibracji, będą mieć charakter przejściowy, ustępujący wraz z przesuwaniem się frontu robót.

Zgodnie z informacją zawartą w przedmiotowej dokumentacji droga przebiega przez tereny chronione pod względem akustycznym, które zostały sklasyfikowane jako tereny zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej, dla których dopuszczalny poziom hałasu wynosi 61 dB w porze dziennej i 56 dB w porze nocy, zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Środowiska z 14 czerwca 2007 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w Środowisku (Dz. U. z 2014 r., poz. 112). Najbliższa zabudowa zlokalizowana jest w odległości ok. 4,5-6 m od istniejącej jezdni.

Jak wynika z dokumentacji, natężenie ruchu na przedmiotowym układzie drogowym szacowane jest na ok. 931 pojazdów/dobę. Prognozowane natężenie ruchu dla perspektywy  roku od oddania przedsięwzięcia do użytkowania kształtować się będzie na ok. 1074 pojazdów/dobę. Jak wynika z dokumentacji, na etapie eksploatacji dotrzymane zostaną dopuszczalne normy natężenia hałasu określone w ww. rozporządzeniu w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku. Jak wskazano w dokumentacji wobec braku przekroczeń na terenach chronionych akustycznie nie zachodzi konieczność stosowania rozwiązań minimalizujących poziom hałasu. Przewiduje się, że równa nawierzchnia oraz projektowany chodnik dla pieszych, który przyczyni się do płynniejszego ruch drogowego sprawią, iż poziom hałasu w rejonie przedmiotowego odcinka może ulec obniżeniu.

Działania związane z realizacją i eksploatacją przedsięwzięcia skutkować będą powstawaniem odpadów. Przestrzegane będą ogólne zasady gospodarowania odpadami wynikające z ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2022 r. poz. 699 ze zm.). Wytwarzane odpady będą magazynowane selektywnie, w sposób zapobiegający ich rozprzestrzenianiu się w środowisku. Wszystkie wytwarzane odpady będą przekazywane do odzysku lub unieszkodliwienia.

W celu ochrony środowiska gruntowo–wodnego zaplecza budowy, bazy materiałowe i miejsca magazynowania odpadów nie będą lokalizowane na terenie, z którego wody opadowe lub roztopowe spływają bezpośrednio do gruntu. Cześć maszyn i pojazdów budowy tankowana będzie w obrębie utwardzonego elementami betonowymi oraz uszczelnionego warstwą geosyntetyku zaplecza. Powierzchnia, gdzie będą tankowane maszyny i urządzenia posiadać będzie ukształtowane spadki umożliwiające spływ ewentualnych zanieczyszczeń do tymczasowych zbiorników szczelnych i ich neutralizację przez uprawniony podmiot.

Dla pracowników pracujących przy budowie będą zapewnione regularnie serwisowane przez specjalistyczną firmę, przenośne toalety, regularnie opróżniane z nieczystości za pośrednictwem wozów asenizacyjnych, transportujących ścieki do najbliższej oczyszczalni. Woda do celów socjalnych i budowlanych pobierana będzie ze źródeł własnych wykonawcy robót.

W ramach przedmiotowej inwestycji planowane jest rozwiązanie układu odwodnienia drogi poprzez budowę kanalizacji deszczowej zamkniętej, budowa oraz przebudowa istniejących rowów, a także odcinków ścieków z elementów prefabrykowanych, z odprowadzeniem do naturalnych odbiorników. Elementy kanalizacji deszczowej składające się z wypustów deszczowych przykanalików studni oraz przewodów zbiorczych zastosowane będą tylko lokalnie, na odcinkach gdzie istniejąca zabudowa sąsiadująca z drogą uniemożliwia ukształtowanie rowów otwartych na potrzeby odwodnienia drogi. Planuje się wykonanie w przeważającej części rowów drogowych trawiastych, odcinkowo umocnionych, otwartych o nachyleniu skarp od ok. 1:1-1:1,5 oraz głębokości dostosowanej do istniejącego ukształtowania terenu oraz przebiegu niwelety drogi. Istniejące rowy zostaną oczyszczone i pogłębione o ok. 20 cm osiągnięcia głębokości ok.
1 m oraz szerokości w dnie ok. 0,4 m. Takie same parametry uzyskają nowo powstające odcinki rowów. Ponadto w miejscach o ograniczonej dostępności zastosowane zostaną rowy umocnione w dnie ściekiem typu mulda, a także odcinki ścieków drogowych trójkątnych układanych przy krawędzi jezdni.

W ramach przedsięwzięcia przewiduje się rozbiórkę istniejącego mostu betonowo-stalowego o rozpiętości ok. 5 m i szerokości ok. 6 m, zastępując przepustem. Rozbiórka przyczółków betonowych wraz z ich fundamentami, która będzie prowadzona z przyległych tarasów i poziomu jezdni przy użyciu ciężkiego sprzętu nie będzie wymagała ingerencji w koryto potoku Niegłoszcz i nie będzie powodowało zakłóceń przepływu. Prace realizacyjne będą wymagały wyrównania dna i wyprofilowania skarp. Przepust zostanie posadowiony na ławie
z kruszywa łamanego. Na dnie cieku poniżej i powyżej przepustu zastosowany zostanie narzut kamienny oraz umocnione zostaną skarpy. Umocnienia zostaną zabezpieczone od strony górnej
i dolnej wody palisadą z pali drewnianych. Końcowe prace obejmą ułożenie pierścienia z bruku kamiennego okalającego wylot przepustu. Jak wskazano w przedmiotowej dokumentacji prace ingerujące w koryto stanowić będą stosunkowo krótki etap i realizowane będą w okresie sierpień-wrzesień. W trakcie prowadzenia robót mętnienie wody zostanie ograniczone do niezbędnego minimum, które może wystąpić przy pracach ziemnych w rejonie rzeki. Ponadto w związku
z rozbiórką płyty pomostu wraz z jego wyposażeniem, dźwigarów stalowych i przyczółków nie dojdzie do istotnej ingerencji w koryto potoku. Na czas posadowienia nowego obiektu krótkoterminowo zostanie wykonany by-pass o odpowiednim przekroju tak, aby prace budowlane nie zakłóciły swobodnego przepływu wód. Prace w korycie cieku wykonywane będą sposobem ręcznym przy wykorzystaniu lekkiego sprzętu budowlanego. W trakcie prac rozbiórkowych potok zostanie zabezpieczony siatkami wyłapującymi gruz i minimalizującymi zmętnienie wód bez naruszenia naturalnego przepływu. Umocnienia skarp i dna będą realizowane przy użyciu naturalnych materiałów. Poziom zwierciadła wód gruntowych znajduje się na poziomie ok. 2,4 m poniżej poziomu terenu. Jeśli zaistnieje konieczność usunięcia wody
z wykopów zostaną one przepompowane do tymczasowych zbiorników i przewiezione beczkowozami do lokalnej oczyszczalni ścieków.

W związku z niewielkim natężeniem ruchu pojazdów, poruszających się po przedmiotowej drodze, przewiduje się, iż prognozowane wartości stężeń zanieczyszczeń w wodach opadowych lub roztopowych odprowadzanych z powierzchni drogi, przy założonym natężeniu ruchu, będą spełniać wymogi rozporządzenia Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 12 lipca 2019 r. w sprawie substancji szczególnie szkodliwych dla środowiska wodnego oraz warunków, jakie należy spełnić przy wprowadzaniu do wód lub do ziemi ścieków, a także przy odprowadzaniu wód opadowych lub roztopowych do wód lub do urządzeń wodnych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1311).

Nie przewiduje się ryzyka wystąpienia poważnej awarii w przypadku planowanego przedsięwzięcia, gdyż nie będą wykorzystywane technologie, ani substancje mogące stanowić zagrożenie dla środowiska. Realizacja przedmiotowego zadania nie przebiega przez tereny, w których występują osuwiska oraz zapadliska (zapadnięcie się gruntu na wskutek m. in. pustek powietrznych), w związku z tym nie przewiduje się wystąpienia ryzyka katastrof budowlanych
i naturalnych lub poważnych awarii. Przebudowa drogi gminnej oraz jej późniejsze użytkowanie nie przyczyni się do ryzyka związanego ze zmianą klimatu.

Na obszarze realizacji przedsięwzięcia oraz na obszarze oddziaływania przedsięwzięcia brak jest przedsięwzięć zrealizowanych oraz realizowanych, które mogą prowadzić do skumulowania oddziaływań z planowanym przedsięwzięciem.

IV. Usytuowanie przedsięwzięcia, z uwzględnieniem możliwego zagrożenia dla środowiska, w szczególności przy istniejącym i planowanym użytkowaniu terenu, zdolności samooczyszczania się środowiska i odnawiania się zasobów naturalnych, walorów przyrodniczych i krajobrazowych oraz uwarunkowań miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego.

Planowana inwestycja nie jest zlokalizowana:

  1. a) na obszarach wodno-błotnych
  2. b) w obszarach wybrzeży i środowisk morskich,
  3. c) w obszarach leśnych,
  4. d) w obszarach objętych ochroną, w tym w rejonie stref ochronnych ujęć wód i obszarach ochronnych zbiorników wód śródlądowych,
  5. e) w obszarach, na których standardy jakości środowiska zostały przekroczone lub istnieje prawdopodobieństwo ich przekroczenia,
  6. f) w obszarach o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne,
  7. g) w obszarach o dużej gęstości zaludnienia,
  8. h) w obszarach przylegających do jezior,
  9. i) w terenach uzdrowiskowych i obszarach ochrony uzdrowiskowej.

Najbliżej usytuowanym obszarem Natura 2000 jest obszar mający znaczenie dla Wspólnoty Wisłoka z Dopływami PLH180052, położony w odległości ok. 0,77 km od miejsca planowanego przedsięwzięcia.

Teren, w obrębie którego planowana jest realizacja przedsięwzięcia, nie przebiega przez główne korytarze migracyjne.

Zgodnie z dokumentacją w miejscu realizacji przedsięwzięcia nie występują gatunki roślin i grzybów objęte ochroną gatunkową.

Planowane przedsięwzięcie wiąże się z wycinką ok. 40 drobnych samosiejek drzew i pojedynczych krzewów porastających rowy przydrożne. Nie planuje się wprowadzenia nasadzeń kompensacyjnych. Wycinka kolidującej zieleni zostanie przeprowadzona poza głównym okresem lęgowym ptaków w okresie od listopada do końca lutego lub pod nadzorem ornitologicznym tak, aby nie zniszczyć ewentualnych gniazd ptasich. Wycinka zieleni zostanie ograniczona do niezbędnego minimum umożliwiającego realizację przedsięwzięcia. Zabezpieczenie drzewa na okres inwestycji będzie obejmować m.in.: owinięcie pnia matami słomianymi, a następnie oszalowanie ich deskami do wysokości pierwszych gałęzi, przykrycie odkrytych korzeni matami słomianymi, podlewanie drzewa wodą przez cały okres trwania robót, w zależności od warunków atmosferycznych.

Jak wskazano w KIP w obszarze realizacji inwestycji nie stwierdzono występowania płazów, jednak planuje się wykorzystanie płotków herpetologicznych oraz wprowadzenie nadzoru przyrodniczego na czas rozbiórki i prac budowlanych w korcie, w przypadku konieczności ich realizacji w okresie od 1 marca do 30 czerwca. Ponadto po zakończeniu zmiany roboczej nie będą zostawiane otwarte wykopy. Będą one starannie zabezpieczone tak, aby nie stanowiły pułapek dla płazów i małych zwierząt. Przed zasypaniem rowów bądź montażem prefabrykowanych elementów drogowych w rowach, miejsca te zostaną sprawdzone pod kątem obecności w nich płazów i małych zwierząt.

Biorąc pod uwagę zakres, rodzaj i lokalizację przedsięwzięcia oraz charakter i skalę generowanych oddziaływań na środowisko przyrodnicze, należy stwierdzić, że planowane zamierzenie nie będzie się wiązać ze znaczącym oddziaływaniem na elementy przyrodnicze środowiska, w tym na przedmioty ochrony ww. obszaru Natura 2000, jego integralność oraz spójność sieci Natura 2000. Przedsięwzięcie nie wymaga zatem przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko przyrodnicze, w tym na obszary Natura 2000, tj. oceny, o której mowa w art. 6.3 Dyrektywy Rady 92/43/EWG z dnia 21 maja 1992 r. w sprawie ochrony siedlisk przyrodniczych oraz dzikiej fauny i flory.

Mając na uwadze, iż planowane przedsięwzięcie dotyczy infrastruktury drogowej, stwierdza się, że nie wpłynie ono istotnie na zmianę klimatu. Poprawa płynności ruchu, zmniejszy emisję spalin, w tym gazów cieplarnianych, z poruszających się po niej pojazdów

Biorąc pod uwagę, że przedmiotowe przedsięwzięcie jest zlokalizowane w obrębie istniejącej drogi, na terenie miejscowości Stary Żmigród, stwierdza się, że przedsięwzięcie nie wpłynie na zmianę krajobrazu w analizowanym terenie.

Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra infrastruktury z dnia 4 listopada 2022 r. w sprawie Planu gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Wisty (Dz.U.2023.300), teren przedsięwzięcia zlokalizowany jest w obrębie zlewni jednolitych czci wód powierzchniowych (JCWP RW): "Wisłoka od Ryja do Ropy" o kodzie RW200007218199, typ RWf_wap (potok lub mała rzeka fliszowa o charakterze  węglanowym),  będącej monitorowaną,  naturalną częścią wód w złym  stanie i zagrożoną ryzykiem nieosiągnięcia celu środowiskowego, którym jest dobry stan ekologiczny; zapewnienie drożności cieku dla migracji ichtiofauny na odcinku cieku istotnego Wisłoka w obrębie JCWP (dla łososia); zapewnienie drożności cieku według wymagań gatunków chronionych; zapewnienie drożności cieku dla migracji gatunków o znaczeniu gospodarczym na odcinku cieku głównego Wisłoka w obrębie JCWP (dla troci wędrownej) oraz stan chemiczny: dla złagodzonych wskaźników [antacen(w), benzo(a)piren(w),fluoranten(w)] poniżej stanu dobrego, dla pozostałych wskaznik6w - stan dobry. Dla omawianej JCWP zostało ustanowione odstępstwo od osiągnięcia celów środowiskowych: odroczenie terminu osiągnięcia celu środowiskowego
(w trybie art. 4 ust. 4 Ramowej Dyrektywy Wodnej) w tym dla substancji priorytetowych wprowadzonych dyrektywą 2013/39/UE - do 2039 r., mniej rygorystyczny cel środowiskowy
(w trybie art. 4 ust. 5 Ramowej Dyrektywy Wodnej) w zakresie wskaźników: antacen (występowanie w wodzie), benzo(a)piren (występowanie w wodzie),fluoranten (występowanie w wodzie), planowanie inwestycji spełniającej przestanki odstępstwa (w trybie art.4 ust. 7 Ramowej Dyrektywy Wodnej).

Teren przedsięwzięcia zlokalizowany jest w obrębie jednolitej części wód podziemnych (JCWPd) o  kodzie  GW2000151,  będącej  monitorowaną  częścią  wód,  w  dobrym  stanie  ilościowym i chemicznym oraz niezagrożonych ryzykiem nieosiągnięcia celu środowiskowego, którym jest zachowanie dobrego stanu ilościowego i chemicznego, bez derogacji. Omawiane JCWP oraz JCWPd zostały zaliczone do obszarów chronionych wyznaczonych do poboru wody na potrzeby zaopatrzenia ludności w wodę przeznaczoną do spożycia. Przedsięwzięcie znajduje się poza granicami głównych zbiorników wód podziemnych, poza obszarami zagrożenia powodziowego oraz poza ujęciami wód oraz wyznaczonymi dla nich strefami. Jak wynika z treści KIP, woda na etapie realizacji pobierana będzie z wodociągów gminnych na podstawie odrębnej umowy. W szczególnych przypadkach woda będzie dostarczana beczkowozem. Powstające na etapie realizacji ścieki bytowe będą odprowadzane do szczelnych zbiorników bezodpływowych, w które wyposażone są przenośne sanitariaty. Zbiorniki będą regularnie opróżniane przez wozy asenizacyjne, transportujące ścieki do najbliższej oczyszczalni.

W ramach przedsięwzięcia przewiduje się rozbiórkę istniejącego mostu betonowo-stalowego przeprowadzającego istniejącą drogę gminną nad potokiem Niegłoszcz, zastępując go konstrukcją metalową z blach falistych w formie przepustu. o dł. ok 12 m. Umocnienia na potoku Niegłoszcz przewiduje się wykonać zgodnie z wytycznymi zarządcy cieku i polegającymi na odtworzeniu skarp i przeciwskarp o pochyleniu 1:1 oraz 1:1,5. Umocnienie skarp i dna potoku przewiduje się na drugości 6 m przed wlotem do przepustu i 10 m poniżej wylotu z przepustu. Umocnienia wykonane zostaną z materiałów naturalnych (narzutem kamiennym). Zastosowany zostanie ciężki narzut kamienny z kamienia hydrotechnicznego np. piaskowca cergowskiego, zaklinowanego drobniejszą frakcją. Jako podkład pod umocnienia kamienne dopuszczone będzie stosowanie ścieli faszynowej układanej pod kątem 45° do nurtu.

Jako pierwszy etap rozbiórki przewiduje rozebranie nawierzchni na obiekcie i dojazdach oraz metalowych balustrad. Następnie prowadzony będzie demontaż betonowej płyty pomostu ustroju nośnego. Zdemontowane elementy będą załadowane żurawiem samochodowym lub koparka na środki transportu i odwiezione do utylizacji. Ostatnią czynnością będzie rozbiórka przyczółków betonowych wraz z ich fundamentami, która będzie prowadzona z przyległych tarasów oraz poziomu jezdni drogi gminnej przy użyciu ciężkiego sprzętu budowlanego (np.: dźwig, koparka). Prace te nie będą wymagały ingerencji w dno potoku Niegłoszcz i nie będą powodowały zakłóceń przepływu wód. W drugim etapie, prace realizacyjne rozpoczną się od wyrównania dna, a także na wyprofilowaniu skarp. Przepust stalowy typu tubosider zostanie posadowiony na przygotowanej wcześniej ławie z kruszywa łamanego stabilizowanego mechanicznie 32/63 mm o grubości warstwy min. 30 cm. Nad podbudową zastosowana zostanie podsypka z piasku gruboziarnistego l,=0,98 o gr. 15 cm umożliwiająca osadzenie i ustabilizowanie przepustu. Kolejną czynnością będzie montaż konstrukcji powłokowej przepustu. Następnie prace obejmą wykonanie narzutu kamiennego o grubości 20 cm na dnie cieku powyżej i poniżej przepustu oraz umocnienie skarp osobno dla każdego brzegu potoku. Umocnienia planuje się  zabezpieczyć od strony górnej i dolnej wody palisadą z pali drewnianych dł. około 80 cm i średnicy min 8 cm. Końcowe prace obejmą ułożenie sposobem ręcznym pierścienia z bruku kamiennego o szerokości min. 50 cm okalającego wlot i wylot przepustu.

Powyższe prace oraz podawanie niezbędnych materiałów prowadzone będzie z przyległych tarasów brzegowych oraz jezdni, a prace z zakresu umocnień w korycie wykonywane będą głównie sposobem ręcznym. Na czas posadowienia nowego obiektu koniecznym będzie krótkoterminowe wykonanie by-passu, a szczegóły rozwiązania w tym zakresie leżeć będą
w gestii Wykonawcy robot. Bezpośrednio po zamontowaniu konstrukcji stalowej przepustu
i wykonaniu umocnień w obrębie dolnej części jej wlotu i wylotu możliwe będzie przywrócenie przepływu całym przekrojem koryta i dalsze prowadzenie prac bez zakłóceń przepływu. Prace związane z użyciem ciężkiego sprzętu budowalnego przy rozbiórce istniejącego obiektu, umocnieniu dna, skarp oraz montażu konstrukcji powłokowej przepustu realizowane będą
z poziomu istniejącej nawierzchni jezdni drogi gminnej. Prace w korycie wykonywane będą sposobem ręcznym przy wykorzystaniu lekkiego sprzętu budowlanego.

W przypadku prac rozbiórkowych potok zostanie zabezpieczony siatkami wyłapującymi gruz
i minimalizującymi zmętnienie wody bez naruszania naturalnego przepływu.

W związku z niewielkim zakresem robot, nie przewiduje się specjalnych zabiegów i przerw pomiędzy poszczególnymi etapami, w celu doprowadzenia do samooczyszczania się wód potoku. Parametry potoku, w tym głębokość zwierciadła wody normalnej wynoszącej średnio ok. 30 cm powodują, że mętnienie wody w takim przekroju zanika do kilku godzin po wykonywaniu robot. W praktyce sprowadza się to do tego, że po zakończeniu prac w cyklu dziennym, w porze popołudniowej i wczesnonocnej, na skutek przepływu wody przez koryto, woda w przekroju przy przepuście oczyści się samoczynnie. Odziaływanie w postaci zmętnienia wód powierzchniowych jest oddziaływaniem krótkotrwałym, przemijającym i nie wpłynie ono na pogorszenie stanu ekologicznego wód. Cały cykl budowy umocnienia i profilowania skarp cieku zamknie się w czasie ok. 2-3 tygodni.

Wody opadowe i roztopowe powierzchni drogi odprowadzane będą poprzez odpowiednio ukształtowane spadki podłużne i poprzeczne jezdni do szczelnego systemu kanalizacji. Wody opadowe lub roztopowe będą spełniamy warunki, które zostały określone w Rozporządzeniu Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 12 lipca 2019 r. w sprawie substancji szczególnie szkodliwych dla środowiska wodnego, oraz warunków, jakie należy spełnić przy wprowadzaniu do wód lub do ziemi ścieków, a także przy odprowadzaniu wód opadowych lub roztopowych do wód lub do urządzeń wodnych.

Dla rozpoznania podłoża gruntowego wykonano 3 otwory badawcze, do głębokości od
1,1 m p.p.t. do 3,1 m p.p.t. W ramach wykonanych wierceń, jedynie w otworze badawczym Ot-2 stwierdzono występowanie na głębokości 2,4 m p.p.t. (rzędna 302,80 m n.p.m.) sączenia infiltrujących wód gruntowych w obrębie warstwy gliny pylastej z okruchami skał. W pozostałych otworach badawczych tj. Ot-1 i Ot-3 nie stwierdzono lustra wody. W ramach inwestycji nie planuje się  wykonywania głębokich wykopów. Jeśli zaszłaby konieczność usunięcia wody z wykopów zostaną one przepompowane do tymczasowych zbiorników i przewiezione beczkowozami do lokalnej oczyszczalni ścieków.

W celu ochrony środowiska gruntowo-wodnego zostaną zastosowane odpowiednie technologie i podjęte działania minimalizujące negatywny wpływ inwestycji na środowisko:

- Teren, na którym zlokalizowane będą zaplecza budowy, miejsca składowania odpadów, materiałów budowlanych itp. zostaną uszczelnione w sposób uniemożliwiający przedostanie się zanieczyszczeń do środowiska gruntowo-wodnego.

- Wykonawca zobowiązany zostanie zapisami dokumentacji projektowej do używania tylko sprawnego sprzętu o normatywnej emisji spalin bez wycieków substancji ropopochodnych.

- Po zakończeniu dnia roboczego Wykonawca zobowiązany będzie przemieścić sprzęt z rejonu obiektu i terenów sąsiadujących z korytem cieku obustronnych tarasów i zabezpieczyć w obrębie zaplecza budowy lub w innej lokalizacji charakteryzującej się szczelną nawierzchnią zabezpieczoną przed przenikaniem substancji szkodliwych w głąb podłoża.

- Tankowanie i konserwacja maszyn oraz urządzeń odbywać się będzie w miejscach do tego wyznaczonych i zabezpieczonych.

- Wykonawca bodzie utrzymywać teren budowy i wykopy w stanie bez wody stojącej.

Przedsięwzięcie zostanie zaprojektowane, zrealizowane i utrzymywane tak, aby nie spowodowało zakłóceń w kierunkach spływów wód.

- Gospodarka wytworzonymi odpadami odbywać się będzie zgodnie z obowiązującymi przepisami.

Mając na uwadze rodzaj i skalę przedmiotowego przedsięwzięcia oraz jego lokalizację
i zasięg oddziaływania, a także wymienione wyżej technologie i działania minimalizujące wpływ tego zadania inwestycyjnego na środowisko uznano, że zamierzenie nie spowoduje znacząco negatywnych oddziaływań na środowisko gruntowo-wodne. Jednocześnie, przedsięwzięcie nie będzie wpływać negatywnie na możliwość osiągnięcia celów środowiskowych, wyznaczonych dla jednolitych części wód oraz dla obszarów chronionych, o których mowa w art. 4 ust. 1 lit. c Dyrektywy 2000/60/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2000 r. ustanawiającej ramy wspólnotowego działania w dziedzinie polityki wodnej (DZ.U.UE.L.2000.327.1).

V. Rodzaj, cechy i skalę możliwego oddziaływania rozważanego w odniesieniu do kryteriów wymienionych w pkt III i IV oraz w art. 62 ust. 1 pkt 1 ustawy oos.

Oddziaływanie na środowisko na tym etapie będzie miało charakter lokalny, krótkotrwały i ustanie po wykonaniu prac budowlanych. Oddziaływanie przedsięwzięcia dotyczyło będzie działek, na których realizowane będzie przedsięwzięcie.

Z uwagi na odległość od najbliższej granicy państwa i lokalny zasięg oddziaływań wskutek wprowadzanych do środowiska substancji i energii, nie wystąpi oddziaływanie o charakterze transgranicznym w żadnym komponencie środowiska.

VI. Charakterystyka przedsięwzięcia stanowi załącznik nr 1 do decyzji.

Uzasadnienie

Gmina Nowy Żmigród ul. Mickiewicza 2, 38-230 Nowy Żmigród wnioskiem z dnia 18.01.2023r. wystąpiła o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pn. „Rozbudowa i przebudowa drogi gminnej nr 113525R od km 0+000 do km 1+053,28 Stary Żmigród – Siedliska Żmigrodzkie w m. Stary Żmigród”.

Do wniosku dołączone zostały następujące dokumenty.

  1. Karta informacyjna przedsięwzięcia.
  2. Wypis i wyrys z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miejscowości Stary Żmigród dla działek o nr ewid. 325, 736, 737, 282.
  3. Mapę ewidencyjną w skali 1:2000.
  4. Mapę ewidencyjną w skali 1:2000 z zaznaczonym obszarem realizacji inwestycji oraz obszarem oddziaływania przedsięwzięcia.

W ramach realizacji inwestycji przewiduje się rozbudowę i przebudowę drogi gminnej
nr 113525R Stary Żmigród-Siedliska Żmigrodzkie w km ok. 0+000-1+053,28 na długości ok. 1 053,28 m w miejscowości Stary Żmigród na terenie Gminy Nowy Żmigród.

Przedmiotowa droga posiada nawierzchnię bitumiczną o nieregularnej szerokości w złym stanie technicznym, bez chodnika dla pieszych, podobnie pobocza drogi charakteryzują się złym  stanem technicznym oraz niewystarczającą szerokością.

Szerokość jezdni w stanie istniejącym wynosi od 4 m na prostej do 4,5 m w najszerszym miejscu na łukach. W wielu miejscach posiada uszkodzenia nawierzchni. Droga na całym odcinku posiada pobocza o zmiennej szerokości oraz rowy drogowe. Ruch odbywający się drogą w stanie istniejącym charakteryzuje się natężeniem ruchu klasyfikowanym jako KR 1-2. Odwodnienie drogi odbywa się odcinkowo poprzez rowy przydrożne zlokalizowane po obu jej stronach oraz w znacznej części w sposób nieuporządkowany powierzchniowo na tereny przyległe. Droga stanowi głównie dojazd do zabudowy mieszkaniowej oraz terenów rolniczych.

Ponadto, w ramach inwestycji planuje się rozbiórkę istniejącego betonowego obiektu mostowego na potoku Niegłoszcz i budowę nowego obiektu inżynierskiego w miejscu istniejącego mostu betonowo-stalowego. Obecnie użytkowany obiekt jest w bardzo złym stanie technicznym. Nie przewiduje się budowy mostu tymczasowego dla obsługi ruchu lokalnego na czas robót rozbiórkowych i realizacyjnych.

Celem planowanej inwestycji jest m.in. poprawa bezpieczeństwa użytkowników drogi, poprawa płynności ruchu drogowego, podwyższenie komfortu jazdy oraz poprawa funkcjonowania systemu odwodnienia.

W ramach realizacji przedsięwzięcia przewiduje się wykonać jezdnię o nawierzchni bitumicznej na całym projektowanym odcinku o szerokości ok. 5 m na odcinku prostym, na łukach miejscowo do 7 m i szerokości poboczy ok. 0,75–1,5 m.

Zgodnie z treścią art. 59 ust. 1 pkt 2 w/w ustawy realizacja planowanego przedsięwzięcia mogącego potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko wymaga przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, jeżeli obowiązek przeprowadzenia tej oceny został stwierdzony na podstawie art. 63 ust. 1. w/w ustawy. Zgodnie z art. 63 ust. 1 i art. 64 ust. 1 ustawy ooś, obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko stwierdza, w formie postanowienia, organ właściwy do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, uwzględniając łącznie uwarunkowania określone w art. 63 ust. 1 po zasięgnięciu opinii: Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego oraz organu właściwego do wydania oceny wodnoprawnej.

Biorąc pod uwagę rodzaj i lokalizację przedsięwzięcia, organem właściwym do wydania decyzji w niniejszej sprawie jest Wójt Gminy Nowy Żmigród zgodnie z art. 75 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2023, poz. 1094 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 84.  ustawy ooś w przypadku, gdy nie została przeprowadzona ocena oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach właściwy organ stwierdza brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko. Decyzja ta wydawana jest po uzyskaniu opinii, o których mowa w art. 64 ust. 1
i 1a.

Ponieważ w przedmiotowej sprawie liczba stron postępowania przekracza 10, zgodnie
z art. 74 ust. 3 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku
i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2023 r. poz. 1094 z późn. zm.), w związku z art. 49 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2023 r., poz. 775 z późn. zm.) strony postępowania są informowane poprzez publiczne obwieszczenie.

Z uwagi na to, że planowana inwestycja należy do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, określonych w § 3 ust. 1 pkt 62 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. Nr z 2019 r. poz. 1839) tj. „drogi o nawierzchni twardej o całkowitej długości przedsięwzięcia powyżej 1 km inne niż wymienione w § 2 ust. 1 pkt 31 i 32 lub obiekty mostowe w ciągu drogi o nawierzchni twardej, z wyłączeniem przebudowy dróg lub obiektów mostowych, służących do obsługi stacji elektroenergetycznych i zlokalizowanych poza obszarami objętymi formami ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1-5, 89 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody” tut. organ obwieszczeniem z dnia 26.01.2023 r. znak IOŚ.6220.1.2023  poinformował strony o wszczęciu postepowanie w sprawie wydania decyzji
 o środowiskowych uwarunkowaniach dla w/w przedsięwzięcia i działając zgodnie z art. 64 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko, wystąpił do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie Al. Józefa Piłsudskiego 38, 35-001 Rzeszów, Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej, Państwowe Gospodarstwo Wodne, Wody Polskie, Zarządu Zlewni w Jaśle ul. Modrzejewskiego 12, 38-200 Jasło, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Jaśle ul. Koralewskiego 13, 38-200 Jasło,
o zajęcie stanowiska w przedmiocie stwierdzenia obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedmiotowego przedsięwzięcia, a w przypadku stwierdzenia takiej potrzeby o określenie zakresu raportu oddziaływania na środowisko.

Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Jaśle, Powiatowa Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna w Jaśle, ul. Koralewskiego 13, 38-200 Jasło, opinią sanitarną z dnia 13.02.2023r. (data wpływu 16.02.2023 r.) znak PZNS.9020.4.14.2023 uznał za zbędne zobowiązanie inwestora do przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko i opracowania raportu o oddziaływaniu na środowisko dla planowanego przedsięwzięcia pod nazwą „Rozbudowa i przebudowa drogi gminnej nr 113525R od km 0+000 do km 1+053,28 Stary Żmigród – Siedliska Żmigrodzkie w m. Stary Żmigród”. W opinii Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Jaśle stwierdził, że
w ramach realizacji inwestycji planuje się:

Rozbudowę i przebudowę drogi gminnej o długości ok. 1053,28km oraz budowę nowego obiektu inżynierskiego w miejscu istniejącego mostu betonowo-stalowego na potoku Niegłoszcz. Inwestycja położona jest w województwie podkarpackim, na terenie powiatu jasielskiego
w gminie Nowy Żmigród, w miejscowości  Stary Żmigród. Zamierzenie inwestycyjne nie jest zlokalizowane na obszarze Natura 2000. Realizacja inwestycji będzie służyć dobru ogólnemu oraz poprawie bezpieczeństwa na drodze. Przedsięwzięcie nie stwarza pogorszenia stanu środowiska, zdrowia użytkowników i jego otoczenia.

Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Rzeszowie Al. Józefa Piłsudskiego 38, 35-001 Rzeszów, pismami z dnia 3 lutego 2023 r. (data wpływu 06.02.2023 r.) znak WOOŚ.4220.4.5.2023.BM.2., z dnia 27 lutego 2023 r. (data wpływu 28.02.2023 r.) znak WOOŚ.4220.4.5.2023.BM.4 oraz z dnia 3 kwietnia 2023 r. znak WOOŚ.4220.4.5.2023.BM.6 wezwał  do uzupełnienia wniosku o wydanie opinii, co do potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko i ewentualnego zakresu raportu oraz uzupełnienia Karty informacyjnej przedsięwzięcia. W/w braki zostały uzupełnione pismami znak IOŚ.6220.1.2023
z dnia 09.02.20230r., 16.03.2023 r. oraz z dnia 02.06.2023 r. W ramach prowadzonego postępowania Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Rzeszowie pismem z dnia 22 czerwca 2023 r. znak WOOŚ.4220.4.5.2023.BM.8 wyraził opinię, iż dla planowanego przedsięwzięcia nie istnieje konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko, o ile zostaną spełnione następujące warunki:

  1. Prace budowlane w sąsiedztwie zabudowy mieszkaniowej, prowadzić wyłącznie w porze dziennej (w godzinach od 6.00 do 22.00).
  2. Zaplecza budowy, bazy techniczne, bazy materiałowe, place postojowe maszyn budowlanych i środków transportu, miejsca magazynowania odpadów, przewidziane do sytuowania poza pasem drogowym, zlokalizowane będą w oddaleniu od koryt cieków naturalnych, poza terenami zadrzewionymi, miejscami podmokłymi i miejscami, na których, w okresie wiosennym, stagnują wody roztopowe. Teren, na którym zlokalizowane będą zaplecza budowy, miejsca magazynowania odpadów, materiałów budowlanych, itp. należy uszczelnić, aby uniemożliwić przedostanie się zanieczyszczeń do środowiska gruntowo-wodnego.
  3. Na wypadek ewentualnego wycieku substancji ropopochodnych, plac budowy zostanie wyposażony w zapas środków zabezpieczających przed przenikaniem szkodliwych substancji do ziemi lub do wód (np. sorbentów).
  4. W razie konieczności tankowania wykorzystywanych maszyn w terenie realizacji prac będzie ono prowadzone w sposób wykluczający możliwość zanieczyszczenia środowiska gruntowo-wodnego substancjami ropopochodnymi, np. w trakcie tankowania stosowana będzie szczelna misa do wychwytywania ewentualnych wycieków paliwa podkładana pod wlew paliwa.
  5. W miejscu przecięcia przedmiotowej inwestycji z ciekiem Niegłoszcz oraz w sąsiedztwie z ciekiem Debrza Cętkowa, wody cieków będą zabezpieczone przed przedostaniem się zanieczyszczeń i odpadów z budowy.
  6. Prace w obrębie cieku Niegłoszcz prowadzone będą z zachowaniem przepływu nienaruszalnego w cieku.
  7. Prace w korycie cieku Niegłoszcz należy prowadzić ze stanowisk brzegowych.
  8. W czasie prowadzenia prac ziemnych zdjęty humus będzie gromadzony osobno i w trakcie prac wykończeniowych wykorzystywany do ukształtowania powierzchni terenu.
  9. Wycinka drzew będzie wykonana poza okresem wzmożonej aktywności fauny, w tym poza głównym okresem lęgowym ptaków, tj. poza 1 marca – 31 sierpnia. W przypadku konieczności dokonania wycinki w ww. okresie lęgowym, możliwe jest wykonanie prac jedynie w przypadku potwierdzenia przez ornitologa (obserwacje te powinny się odbyć w okresie 1-3 dni przed terminem planowanej wycinki), iż dane drzewo/krzew nie jest wykorzystywane przez ptaki jako miejsce gniazdowania, jak również, że jego wycinka nie będzie stanowiła zagrożenia dla innych gniazdujących w sąsiedztwie ptaków. W razie stwierdzenia występowania chronionych gatunków ptaków, wycinkę należy wstrzymać do momentu wyprowadzenia lęgów przez te gatunki lub do momentu uzyskania stosowanych zezwoleń na odstępstwa od zakazów obowiązujących, w stosunku do chronionych gatunków ptaków. Wycinkę drzew należy ograniczyć do niezbędnego minimum, dopuszcza się usuwanie drzew bezpośrednio kolidujących z przedsięwzięciem.
  10. Drzewa i krzewy nieprzeznaczone do wycinki znajdujące się w sąsiedztwie prowadzonych prac, narażone na uszkodzenia mechaniczne w wyniku prac budowlanych, należy skutecznie zabezpieczyć poprzez np. oszalowanie pni lub ich ogrodzenie, okrycie odsłoniętych podczas prac ziemnych korzeni, sukcesywne nawadnianie odsłoniętych systemów korzeniowych. Prace w obrębie systemów korzeniowych należy prowadzić ręcznie.
  11. Prace związane z przebudową rowów i przepustów, będą prowadzone poza okresem rozrodu płazów, tj. poza okresem 1 marca – 30 czerwca. W przypadku konieczności wykonywania tych prac w ww. okresie, prace te powinny być poprzedzone kontrolą przyrodnika pod kątem występowania chronionych gatunków zwierząt w okresie 1 – 3 dni przed planowanym rozpoczęciem prac budowlanych. W razie stwierdzenia występowania chronionych gatunków, prace budowlane należy wstrzymać do momentu opuszczenia danego terenu przez te zwierzęta lub do momentu uzyskania stosownych zezwoleń na odstępstwa od zakazów obowiązujących w stosunku do chronionych gatunków.
  12. Znajdujące się na terenie budowy wykopy (w tym liniowe) i inne potencjalne pułapki ekologiczne, do których mogą wpadać płazy (i inne małe zwierzęta) należy zabezpieczyć w taki sposób, aby uniemożliwić im dostanie się do nich (np. poprzez stosowanie szczelnych przykryć, wygrodzeń) lub też zastosować rozwiązania umożliwiające samodzielne wydostanie się z nich (np. pochylnie, pozostawianie wypłaszczenia jednej ze ścian). W przypadku wykopów liniowych powinny być one realizowane na możliwie krótkich odcinkach i możliwie szybko zasypywane. Miejsca takie należy jednak systematycznie kontrolować, a ewentualnie znajdujące się w „pułapkach” płazy i inne małe zwierzęta niezwłocznie uwolnić i przenieść w odpowiednie danemu gatunkowi siedliska.
  13. Po zakończeniu realizacji przedsięwzięcia, należy usunąć wszelkie pozostałe po budowie zanieczyszczenia i niewykorzystane materiały, a następnie przeprowadzić uporządkowanie terenów. Nadmiar mas ziemnych należy usunąć z miejsc czasowego ich magazynowania, a teren należy pozostawi uprzątnięty, aby zapobiec spontanicznemu rozwojowi roślinności gatunków inwazyjnych łatwo zajmujących odkryte powierzchnie.
  14. Tereny sąsiadujące z przedsięwzięciem, których powierzchnia została zmieniona, należy przywrócić do stanu pierwotnego, uszkodzone powierzchnie gruntu poddać obsiewowi trawy (rodzimymi gatunkami typowymi dla siedlisk występujących na danym terenie).

 

Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej, Państwowe Gospodarstwo Wodne, Wody Polskie, Dyrektor Zarządu Zlewni w Jaśle ul. Modrzejewskiego 12, 38-200 Jasło wezwaniem z dnia 28.02.2023 r. (data wpływu 03.03.2023 r.) znak RZ.ZZŚ.2.4901.30.2023.MB zobowiązał Inwestora do uzupełnienia Karty informacyjnej przedsięwzięcia. Została uzupełniona pismem z dnia 16.03.2023 r. znak IOŚ.6220.1.2023. Następnie Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej, Państwowe Gospodarstwo Wodne, Wody Polskie, Dyrektor Zarządu Zlewni w Jaśle opinią z dnia 03.04.2023r. (data wpływu 06.04.2023 r.) znak RZ.ZZŚ.2.4901.30.2023.MB stwierdził, że dla ww. przedsięwzięcia przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko nie jest wymagane pod warunkiem, że przekrój planowanego by-passu, przepustu tubosider oraz ewentualnie wymienionych przepustów pod zjazdami należy dobrać na podstawie odpowiednich obliczeń hydraulicznych. 

Analizując całość zgromadzonego materiału dowodowego oraz mając na uwadze powyższe stanowiska oraz kierując się kryteriami zawartymi w art. 63 ust. 1 Uooś oraz  3 ust. 1 pkt 62 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych
z kwalifikowaniem przedsięwzięć do sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko, Wójt Gminy Nowy Żmigród w dniu 26.06.2023 r. wydał zawiadomienie-obwieszczenie o zakończeniu postępowania w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla planowanego przedsięwzięcia i zgodnie z art. 10 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego umożliwił stronom wypowiedzenie się, co do zebranych dowodów
i materiałów.  W trakcie prowadzonego postępowania administracyjnego nie wpłynęły żadne  uwagi, wnioski oraz zastrzeżenia dotyczące przedmiotowej inwestycji.

Planowana Inwestycja jest zgodna z zapisami Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego miejscowości Stary Żmigród, w Gminie Nowy Żmigród uchwalonego Uchwałą Nr XLV/329/06 Rady Gminy Nowy Żmigród z dnia 25 października 2006 r. w sprawie uchwalenia Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego Miejscowości Stary Żmigród. Teren inwestycji w MPZP został oznaczony symbolami:  KD-D– tereny komunikacji.

Biorąc pod uwagę charakter i skalę przedsięwzięcia, ustalono, że przedsięwzięcie nie będzie znacząco negatywnie oddziaływać na środowisko oraz ochronę przyrody, w tym różnorodność biologiczną. Inwestycja nie wypłynie na degradację ekosystemów, utratę siedlisk i ich fragmentację, i nie przyczyni się do  utraty różnorodności biologicznej na analizowanym obszarze. Planowana inwestycja nie obciąży istniejącej infrastruktury technicznej. Wystąpi nieznaczna uciążliwość dla środowiska związana z fazą budowy przedsięwzięcia. Będzie ona jednak miała charakter krótkotrwały i ustanie po zakończeniu prac. Towarzysząca temu emisja hałasu również będzie miała charakter przejściowy. Bezpośrednie oddziaływanie będzie miało charakter miejscowy, krótkotrwały, odwracalny i nie wpłynie znacząco na pogorszenie stanu jakości środowiska. Ponadto inwestycja nie wiąże się z nadmiernym wykorzystywaniem zasobów naturalnych, ponadnormatywnymi emisjami i występowaniem innych uciążliwości.

 Mając powyższe na uwadze oraz opinie: Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska
w Rzeszowie, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Jaśle oraz Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wód Polskich, Dyrektora Zarządu Zlewni w Jaśle, Wójt Gminy Nowy Żmigród stwierdził brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko. Po przeanalizowaniu całości zgromadzonego materiału dowodowego, w tym również stanowisk organów opiniujących oraz informacji zawartych w Karcie informacyjnej przedsięwzięcia, kierując się skalą przedsięwzięcia, powiązaniami z innymi przedsięwzięciami, jego usytuowaniem z uwzględnieniem możliwego zagrożenia dla środowiska oraz rodzajem
 i stopniem możliwego oddziaływania, orzeczono jak w sentencji decyzji.

W toku prowadzonego postępowania strony były informowane na każdym etapie postępowania oraz o zakończeniu postępowania dowodowego. W toku postępowania nie wpłynęły żadne uwagi, protesty oraz wnioski.

P o u c z e n i e

  1. Od niniejszej decyzji strona może wnieść odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Krośnie za pośrednictwem Wójta Gminy Nowy Żmigród w terminie 14 dni od dnia otrzymania decyzji.
  2. Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach nie rodzi praw do terenu oraz nie narusza prawa własności i uprawnień osób trzecich. Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach nie uprawnia do wycinki drzew ani rozpoczęcia budowy.
  3. Zgodnie z art. 72 ust. 3 i 4 decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dołącza się do wniosku
    o wydanie decyzji, o których mowa w ust. 1, oraz zgłoszenia, o którym mowa w ust. 1a. Złożenie wniosku lub dokonanie zgłoszenia następuje w terminie 6 lat od dnia, w którym decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach stała się ostateczna, z zastrzeżeniem ust. 4 i 4b. Złożenie wniosku lub dokonanie zgłoszenia może nastąpić w terminie 10 lat od dnia, w którym decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach stała się ostateczna, o ile strona, która złożyła wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, lub podmiot, na który została przeniesiona ta decyzja, otrzymali, przed upływem terminu, o którym mowa w ust. 3, od organu, który wydał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach, stanowisko, że realizacja planowanego przedsięwzięcia przebiega etapowo oraz że aktualne są warunki realizacji przedsięwzięcia określone w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach lub postanowieniu, o którym mowa w art. 90 ust. 1, jeżeli było wydane. Zajęcie stanowiska następuje w drodze postanowienia uwzględniającego informacje na temat stanu środowiska i możliwości realizacji warunków wynikających z decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.

 

                                                                                                                                                      Z up. Wójta              

                                                                                                                                              Mateusz Buczyński

                                                                                                                                                 Sekretarz Gminy

 

                                                                                                                             

Otrzymują:

  1. Inwestor: Gmina Nowy Żmigród ul. Mickiewicza 2, 38-230 Nowy Żmigród,
  2. Pozostałe strony postępowania przez publiczne ogłoszenie zgodnie z art. 49 KPA,
  3. A/a.

 

Do wiadomości:

  1. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Rzeszowie al. Józefa Piłsudskiego 38,
    35-001 Rzeszów,
  2. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Jaśle ul. Koralewskiego 13, 38-200 Jasło
  3. Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie, Zarządu Zlewni w Jaśle ul. Modrzejewskiego 12, 38-200 Jasło.

Metryka

sporządzono
2023-08-09 przez Doktor Tomasz
udostępniono
2023-08-09 16:25 przez Doktor Tomasz
zmodyfikowano
2023-08-09 16:38 przez Doktor Tomasz
zmiany w dokumencie
ilość odwiedzin
31
Niniejszy serwis internetowy stosuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Informacja na temat celu ich przechowywania i sposobu zarządzania znajduje się w Polityce prywatności. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie informacji zawartych w plikach cookies - zmień ustawienia swojej przeglądarki.