Początek strony
Wróć na początek strony Alt+0
Przejdź do wyszukiwarki Alt+1
Przejdź do treści głównej Alt+2
Przejdź do danych kontaktowych Alt+3
Przejdź do menu górnego Alt+4
Przejdź do menu lewego Alt+5
Przejdź do menu dolnego Alt+6
Przejdź do mapy serwisu Alt+8
Menu wysuwane
Herb podmiotu Biuletyn Informacji Publicznej Urzędu Gminy Nowy Żmigród
Menu góra
Strona startowa Ochrona Środowiska Gospodarka odpadami
Poleć stronę

Zapraszam do obejrzenia strony „Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Nowy Żmigród - Gospodarka odpadami, menu 321, artykuł 1691 - BIP - Urząd Gminy Nowy Żmigród”

Zabezpieczenie przed robotami.
Przepisz co drugi znak, zaczynając od pierwszego.

P ) # @ % R F 3 - 0 A w s f d A P # @ :

Pola oznaczone są wymagane.

Treść główna

Gospodarka odpadami

Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Nowy Żmigród

Uchwała Nr XIX/156/2016

RADY GMINY W NOWYM ŻMIGRODZIE

z dnia 22  czerwca 2016 r.

 w sprawie przyjęcia Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie

Gminy Nowy Żmigród

 

            Na podstawie art. 4 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku      w gminach (Dz. U. z 2016 r. poz. 250) w związku z art. 18 ust. 2 pkt 15,  art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 466) po zasięgnięciu opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Jaśle

 

Rada Gminy Nowy Żmigród uchwala:

 

Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Nowy Żmigród.

 

 

Rozdział 1

Postanowienia ogólne

§ 1. Regulamin określa szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Nowy Żmigród dotyczące:

1)      wymagań w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości obejmujących:

a)      prowadzenie we wskazanym zakresie selektywnego zbierania i odbierania lub przyjmowania przez punkt selektywnego zbierania odpadów komunalnych lub zapewnienie przyjmowania w inny sposób co najmniej takich odpadów jak: przeterminowane leki i chemikalia, zużyte baterie i akumulatory, zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny, meble i inne odpady wielkogabarytowe, zużyte opony, odpady zielone oraz odpady budowlane i rozbiórkowe stanowiące odpady komunalne,

b)      uprzątnięcie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z części nieruchomości służących do użytku publicznego,

c)      mycie i naprawy pojazdów samochodowych poza myjniami i warsztatami naprawczymi,

2)      rodzaju i minimalnej pojemności pojemników (urządzeń) przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych, warunków rozmieszczenia tych pojemników, o ich utrzymania w odpowiednim stanie sanitarny, porządkowym i technicznym,

3)      częstotliwości i sposobu pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych
z terenu nieruchomości oraz terenów przeznaczonych do użytku publicznego,

4)      innych wymagań wynikających z wojewódzkiego planu gospodarki odpadami,

5)      obowiązków osób utrzymujących zwierzęta domowe, mających na celu ochronę przed zagrożeniami lub uciążliwością dla ludzi oraz zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku,

6)      wymagań dotyczących utrzymania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych
z produkcji rolniczej, w tym także zakazu ich utrzymywania na określonych obszarach lub w poszczególnych nieruchomościach,

7)      wyznaczenia obszarów podlegających obowiązkowej deratyzacji i terminy jej przeprowadzania.

 

 

 

§ 2. 1.Treść regulaminu pozostaje w ścisłym związku z pojęciami i definicjami zawartymi
w ustawach:

1)      z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2016 r. poz. 250),

2)      z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. 2013 r. poz.  21 z późn. zm.),

3)      z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ochronie zwierząt (Dz. U. z 2013 r. poz. 856 z późn. zm.),

4)      z dnia 11 września 2015 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym (Dz. U. z 2015 r. poz. 1688 z późn. zm.).

2. Ilekroć w regulaminie jest mowa o:

1)      mieszkańcu – jest to osoba, która w danej nieruchomości zazwyczaj spędza czas przeznaczony na odpoczynek, niezależnie od czasowych nieobecności związanych z wypoczynkiem, urlopem, odwiedzinami u przyjaciół i krewnych, interesami, leczeniem medycznym lub pielgrzymkami religijnymi,

2)      punkcie selektywnej zbiórki odpadów komunalnych – należy przez to rozumieć punkt, na terenie Gminy Nowy Żmigród, w którym mieszkaniec gminy będzie mógł oddać selektywnie zebrane odpady,

3)       harmonogramie – należy przez to rozumieć harmonogram odbioru odpadów komunalnych na terenie Gminy Nowy Żmigród,

4)      regulaminie – rozumie się przez to niniejszy „Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Nowy Żmigród.

Rozdział II

Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości

 

§ 3. 1. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do prowadzenia selektywnego zbierania,
a przedsiębiorca odbierający odpady od odbierania następujących wyselekcjonowanych odpadów:

1)      papieru i makulatury,

2)      szkła bezbarwnego i kolorowego,

3)      tworzywa sztucznego, plastiku,

4)      metali (np. puszki, złom),

5)      opakowań wielomateriałowych (np. opakowania po napojach),

6)      przeterminowanych leków i chemikaliów,

7)      zużytych baterii i akumulatorów,

8)      zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego,

9)      odpadów wielkogabarytowych (np. mebli),

10)  odpadów budowlanych i rozbiórkowych,

11)   zużytych opon,

12)  odpadów biodegradowalnych w tym odpadów zielonych,

13)  pozostałych zmieszanych odpadów komunalnych.

2. Odpady o których mowa w ust. 1 zbierane i odbierane będą z częstotliwością i na zasadach określonych w rozdziale IV niniejszego regulaminu.

 

§ 4. 1. Właściciele nieruchomości położonych wzdłuż chodników przyległych do dróg publicznych zobowiązani są do niezwłocznego uprzątnięcia błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z tych chodników, w sposób mechaniczny lub ręczny.

2. Uprzątnięcie błota, śniegu, lodu oraz innych zanieczyszczeń wzdłuż chodników przyległych do dróg publicznych polega na złożeniu ich w miejscu umożliwiającym ich zebranie, nie powodującym zakłóceń w ruchu pieszych lub pojazdów.

 

§ 5. 1. Mycie pojazdów samochodowych poza myjniami może odbywać się wyłącznie na własnej nieruchomości pod warunkiem:

1)      niezanieczyszczania środowiska i odprowadzania powstających ścieków do kanalizacji sanitarnej lub zbiornika bezodpływowego (szczelnego szamba),

2)      dokonywania tych czynności na wydzielonych, utwardzonych częściach nieruchomości przy użyciu  środków ulegających biodegradacji.

2. Prowadzenie napraw pojazdów mechanicznych poza warsztatami samochodowymi może odbywać się wyłącznie w zakresie obejmującym drobne naprawy własnych pojazdów mechanicznych oraz pod warunkiem:

1)      niepowodowania uciążliwości dla właścicieli sąsiednich nieruchomości oraz zapobiegania negatywnego oddziaływania na środowisko w tym ograniczenie emisji hałasu i spalin,

2)      gromadzenia powstających odpadów w urządzeniach do tego przeznaczonych,

3)      zabezpieczenia przed przedostawaniem się płynów samochodowych do środowiska.

 

Rozdział III

Rodzaje i minimalna pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych, warunki ich rozmieszczenia i utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym

 

§ 6. 1. Na terenie Gminy Nowy Żmigród do gromadzenia odpadów komunalnych należy stosować następujące rodzaje pojemników, kontenerów, worków:

1)      pojemniki o pojemności od 110 do 1100 litrów,

2)      kontenery na odpady typu KP 7 o pojemności 7m3,

3)      pojemniki i worki na odpady z przeznaczeniem do selektywnej zbiórki odpadów
o pojemności nie mniejszej niż 110 litrów,

4)      kosze uliczne na odpady o pojemności min. 30litrów,

5)      kontenery na odpady budowlano-remontowe,

6)      pojemniki specjalistyczne o różnej pojemności, np. na: przeterminowane leki, zużyte baterie, itp.

2. Worki i pojemniki powinny być oznaczone nadrukiem jakie odpady należy w nich gromadzić oraz winny posiadać następującą kolorystykę:

1)      żółty – przeznaczony na tworzywa sztuczne, plastiki, opakowania materiałowe oraz metale (puszki oraz drobny złom)

2)      zielony – przeznaczony na szkło bezbarwne i kolorowe,

3)      niebieski – przeznaczony na papier i tekturę,

4)      brązowy – przeznaczony na odpady biodegradowalne i zielone,

5)      szary – przeznaczony na gruz budowlany i zimny popiół,

6)      czarny – przeznaczony na zmieszane odpady komunalne.

3. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do wyposażenia nieruchomości w odpowiednią ilość pojemników, worków do gromadzenia odpadów komunalnych, uwzględniając ilość wytwarzanych odpadów komunalnych na danej nieruchomości oraz ilości osób z nich korzystających.

4. Odpady selektywnie zebrane powinny być wrzucane do odpowiednich pojemników i worków.

5. Każda nieruchomość niezamieszkała musi został wyposażona przynajmniej w jeden pojemnik do  gromadzenia odpadów komunalnych.

Ilość i objętość pojemników do gromadzenia odpadów, w które zostanie wyposażona nieruchomość zamieszkała musi być  dostosowana do:

1)      Liczby mieszkańców korzystających z pojemników,

2)      średniej ilości wytwarzanych odpadów przez 1 mieszkańca w ciągu jednego miesiąca, która na terenie Gminy Nowy Żmigród wynosi ok. 100 litrów.

6. Właściciele nieruchomości niezamieszkałych zobowiązani są do wyposażenia nieruchomości
w pojemniki na odpady komunalne, dostosowując pojemność pojemników do swoich indywidualnych potrzeb, uwzględniając następujące normy miesięczne:

1)      dla budynków użyteczności publicznej i placówek oświatowych - 8 litrów na każdego pracownika lub ucznia,  jednak co najmniej 1 pojemnik o pojemności 1100 litrów,

2)      dla lokali handlowych związanych ze sprzedażą produktów spożywczych – 40 litrów na każde 10m2 powierzchni użytkowej lokalu, jednak co najmniej 1 pojemnik o pojemności 1100 litrów,

3)      dla lokali handlowych innych niż spożywcze - 10 litrów na każde 10m2 powierzchni użytkowej lokalu, jednak co najmniej 1 pojemnik o pojemności 240 litrów,

4)      dla lokali gastronomicznych – 10 litrów na każde miejsce konsumpcyjne, co najmniej 1 pojemnik o pojemności 240 litrów.

 

§ 7. Pojemniki do gromadzenia odpadów komunalnych należy ustawić na nieruchomości  w sposób nie powodujący uciążliwości i utrudnień dla mieszkańców nieruchomości lub osób trzecich.

 

§ 8. Właściciele nieruchomości zobowiązani są udostępnić pojemniki przeznaczone do zbierania odpadów komunalnych na czas odbierania tych odpadów w miejscu umożliwiającym swobodny do nich dojazd i dostęp pracowników przedsiębiorcy odbierającego odpady.

 

§ 9. Właściciel nieruchomości ma obowiązek utrzymywania pojemników w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym.

 

Rozdział IV

Częstotliwość i sposób pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości
 ciekłych z terenu nieruchomości

 

§ 10. Ustala się następującą częstotliwość odbioru odpadów komunalnych:

1)      Z obszarów zabudowy jednorodzinnej i wielorodzinnej:

a)      Odpady selektywne takie jak: papier i tektura, szkło bezbarwne i kolorowe, tworzywa sztuczne, plastiki, opakowania wielomateriałowe, metale (np. puszki, drobny złom), zgromadzone w odpowiednich pojemnikach (workach) będą odbierane bezpośrednio od właścicieli nieruchomości jeden raz w miesiącu kalendarzowym zgodnie z ustalonym harmonogramem.

b)      Odpady komunalne wielkogabarytowe, meble, opony, oraz zużyty sprzęt elektryczny              i elektroniczny będą odbierane bezpośrednio od właścicieli nieruchomości dwa razy             w roku zgodnie z ustalonym harmonogramem.

c)      Odpady gromadzone w sposób selektywny obejmujący: chemikalia (farby, lakiery, przeterminowane środki ochrony roślin), zużyte akumulatory, baterie, opony, przeterminowane leki, odpady budowlane i rozbiórkowe, odpady zielone będą odbierane     w punkcie do selektywnej zbiórki odpadów, zgodnie z ustalonym harmonogramem. Transport odpadów komunalnych do punktu selektywnej zbiórki odpadów komunalnych właściciele nieruchomości zapewniają we własnym zakresie.

d)     Odbieranie zmieszanych odpadów komunalnych oraz odpadów zielonych od właścicieli nieruchomości odbywało będzie się raz w miesiącu: styczeń, luty, marzec, listopad, grudzień, dwa razy w miesiącach: kwiecień - październik, zgodnie z ustalonym harmonogramem.

 

2)      z terenów użytku publicznego:

a)      opróżnianie koszy ulicznych oraz koszy z przystanków komunikacji następuje sukcesywnie w miarę ich zapełnienia.

 

§ 11. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do pozbywania się odpadów komunalnych z terenu nieruchomości zgodnie z harmonogramem odbioru odpadów, w sposób gwarantujący zachowanie czystości i porządku na terenie nieruchomości w następujący sposób:

1)      selektywnie zebrane w stosownych workach i pojemnikach odpady takie jak:

a)      makulatura, szkło, tworzywa sztuczne, metale, opakowania wielomateriałowe należy wystawić przed posesję w sposób umożliwiający ich sprawny odbiór,

b)      zużyty sprzęt elektroniczny i elektryczny, odpady wielkogabarytowe, meble, zużyte opony, itp. należy wystawić przed posesję w sposób umożliwiający ich sprawy odbiór lud dostarczyć do punktu selektywnej zbiórki odpadów komunalnych,

2)      przeterminowane leki oraz chemikalia należy dostarczyć do punktu selektywnej zbiórki odpadów komunalnych,

3)      zużyte baterie i akumulatory należy dostarczyć do punktu selektywnej zbiórki odpadów komunalnych, baterie można również wrzucać do pojemników ustawionych
w placówkach oświatowych na terenie Gminy,

4)      odpady biodegradowalne (odpady kuchenne, ogrodowe, zielone) można poddać kompostowaniu na terenie nieruchomości, na której powstały lub gromadzić te odpady
w stosownych workach lub pojemnikach i wystawić przed posesję w terminie ustalonym
w harmonogramie w sposób umożliwiający ich sprawny odbiór.

 

§ 12. 1. Właściciele nieruchomości wyposażonych w zbiorniki bezodpływowe obowiązani są do pozbywania się nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości w sposób systematyczny, nie dopuszczając do przepełnienia się urządzeń do gromadzenia nieczystości ciekłych, gwarantując zachowanie czystości i porządku na terenie nieruchomości. Częstotliwość wywozu nieczystości ciekłych ze zbiorników ustala właściciel nieruchomości z przedsiębiorcom dokonującym wywozu.

2. Właściciele nieruchomości są zobowiązani do udokumentowania wykonywania obowiązków opróżniania zbiorników bezodpływowych.

 

Rozdział V

Inne wymagania wynikające z wojewódzkiego planu gospodarki odpadami

 

§ 13. 1. Gmina Nowy Żmigród jest zobowiązana do realizowania zadań wynikających z ustawy, rozporządzeń oraz Wojewódzkiego Planu Gospodarki Odpadami (WPGO). Gmina jest zobowiązana do osiągnięcia odpowiednich poziomów: recyklingu i przygotowania do ponownego użycia  odpadów komunalnych oraz poziomu ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji kierowanych do składowania.

2. Niesegregowane zmieszane odpady komunalne oraz odpady biodegradowalne odbierane od właścicieli nieruchomości z ternu Gminy Nowy Żmigród muszą być przekazywane do regionalnych instalacji przetwarzania odpadów lub do instalacji zastępczych.

3. Segregowane odpady komunalne mogą być przekazywane do regionalnych lub zastępczych instalacji przetwarzania odpadów komunalnych lub do innych instalacji zajmujących się zagospodarowaniem odpadów komunalnych, posiadających odpowiednie zezwolenia oraz spełniające wszelkie wymagania określone w odrębnych przepisach.

4. W zakresie odpadów niebezpiecznych oraz odpadów zawierających azbest należy postępować zgodnie z odrębnymi przepisami oraz zgodnie z zapisami WPGO.

 

Rozdział VI

Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe

 

§ 14. 1. Osoby utrzymujące psy i inne zwierzęta domowe są zobowiązane do zachowania środków ostrożności zapewniających ochronę przez zagrożeniem dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do użytku publicznego i ponoszą pełną odpowiedzialność za zachowanie swoich zwierząt.

2. W przypadku wyprowadzania psa poza teren nieruchomości, do obowiązków osób utrzymujących psy należy wyprowadzanie psa na smyczy, a psów uznawanych za agresywne lub zachowujące się w sposób agresywny na smyczy i w kagańcu.

3. Osoby utrzymujące psa zobowiązane są do natychmiastowego uprzątnięcia zanieczyszczeń pozostawionych przez zwierze w miejscu publicznym. Obowiązek ten nie dotyczy osób niewidomych korzystających z pomocy psa przewodnika.

4. W zabudowie jednorodzinnej psy bez dozoru nie mogą przebywać poza terenem nieruchomości.

 

Rozdział VII

Wymagania dotyczące utrzymania zwierząt gospodarskich

 

§ 15. W Gminie Nowy Żmigród, na terenach wyłączonych z produkcji rolnej dopuszcza się hodowlę zwierząt gospodarskich w zabudowie jednorodzinnej i gospodarstwach typu zagrodowego wyposażonych w budynki inwentarskie, spełniające wymogi określone w przepisach odrębnych.

 

§ 16. 1. Osoby prowadzące hodowlę zwierząt gospodarskich powinny dołożyć starań aby zwierzęta były jak najmniej uciążliwe dla otoczenia.

2. Osoby prowadzące hodowlę zwierząt przeciwdziałają zanieczyszczeniom wód powierzchniowych i podziemnych nieczystościami powstałymi podczas chowu i hodowli zwierząt.

3. Zwierzęta gospodarskie powinny mieć zapewnione odpowiednie pomieszczenia do ich hodowli oraz powinny być zabezpieczone przed samowolnym opuszczaniem nieruchomości.

 

Rozdział VIII

Obszary podlegające obowiązkowej deratyzacji

§ 17. 1. W przypadku pojawienia się większej populacji gryzoni lub pogorszenia się stanu sanitarno-epidemiologicznego deratyzację przeprowadza się na obszarze objętym zagrożeniem.

2. Sposób i termin przeprowadzenia deratyzacji, o którym mowa w ust. 1 każdorazowo zostanie podany do publicznej wiadomości w sposób zwyczajowo przyjęty.

 

Rozdział IX

Postanowienia końcowe

§ 18. Traci moc uchwała Nr XXVI/179/2012 Rady Gminy w Nowym Żmigrodzie z dnia 21grudnia 2012 r. w sprawie przyjęcia regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Nowy Żmigród.

 

§ 19. Nadzór nad realizacją obowiązków wynikających z niniejszego regulaminu, sprawuje Wójt Gminy Nowy Żmigród.

 

§ 20. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Podkarpackiego.

Metryka

sporządzono
2016-08-25 przez Barbara Budnik
udostępniono
2016-08-25 00:00 przez Barbara Budnik
zmodyfikowano
2016-08-25 07:37 przez Budnik Barbara
zmiany w dokumencie
ilość odwiedzin
858
Niniejszy serwis internetowy stosuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Informacja na temat celu ich przechowywania i sposobu zarządzania znajduje się w Polityce prywatności. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie informacji zawartych w plikach cookies - zmień ustawienia swojej przeglądarki.