Początek strony
Wróć na początek strony Alt+0
Przejdź do wyszukiwarki Alt+1
Przejdź do treści głównej Alt+2
Przejdź do danych kontaktowych Alt+3
Przejdź do menu górnego Alt+4
Przejdź do menu lewego Alt+5
Przejdź do menu dolnego Alt+6
Przejdź do mapy serwisu Alt+8
Menu wysuwane
Herb podmiotu Biuletyn Informacji Publicznej Urzędu Gminy Nowy Żmigród
Menu góra
Strona startowa Ochrona Środowiska Gospodarka odpadami
Poleć stronę

Zapraszam do obejrzenia strony „Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Nowy Żmigród - Gospodarka odpadami, menu 321, artykuł 874 - BIP - Urząd Gminy Nowy Żmigród”

Zabezpieczenie przed robotami.
Przepisz co drugi znak, zaczynając od pierwszego.

P ) # @ % R F 3 - 0 A w s f d A P # @ :

Pola oznaczone są wymagane.

Treść główna

Gospodarka odpadami

Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Nowy Żmigród

UCHWAŁA NR XXVI/179/2012 RADY GMINY NOWY ŻMIGRÓD z dnia 21 grudnia 2012 r. w sprawie przyjęcia Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Nowy Żmigród

 

Na podstawie art. 4 ust 1. i ust. 2 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku
w gminach (tj. Dz. U. z 2012 r. poz. 391 z późn. zm.) w zw. z art. 18 ust. 2 pkt 15, art. 40 ust. 1 ustawy z dnia
8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tj. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) po zasięgnięciu opinii
Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Jaśle Rada Gminy Nowy Żmigród uchwala Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Nowy Żmigród.

Rozdział 1.
Postanowienia ogólne
§ 1. Regulamin określa szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Nowy Żmigród
dotyczące:
1) wymagań w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości obejmujących:
a) prowadzenie we wskazanym zakresie selektywnego zbierania i odbierania odpadów komunalnych
powstających w gospodarstwach domowych,
b) uprzątnięcie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z części nieruchomości służących do użytku
publicznego,
c) mycie i naprawy pojazdów samochodowych poza myjniami i warsztatami naprawczymi,
2) rodzaju i minimalnej pojemności pojemników (urządzeń) przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych
na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych, warunków rozmieszczenia tych pojemników, a także
utrzymania ich w odpowiednim stanie porządkowym, technicznym i sanitarnym,
3) częstotliwości i sposobu pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości
oraz terenów przeznaczonych do użytku publicznego,
4) innych wymagań wynikających z wojewódzkiego planu gospodarki odpadami,
5) obowiązków osób utrzymujących zwierzęta domowe, mających na celu ochronę przed zagrożeniami lub
uciążliwością dla ludzi oraz zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku,
6) wymagań dotyczących utrzymania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej,
w tym także zakazu ich utrzymywania na określonych obszarach lub w poszczególnych nieruchomościach,
7) wyznaczenia obszarów podlegających obowiązkowej deratyzacji i terminy jej przeprowadzania.
§ 2. 1.
1. Treść regulaminu pozostaje w ścisłym związku z pojęciami i definicjami zawartymi w ustawach:
1) z dnia 13 września 1996 roku o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2012 r. poz. 391 z późn.
zm.),
2) z dnia 21 kwietnia 2001 roku o odpadach (Dz. U. z 2010 r. Nr 185, poz. 1243 z późn. zm.),
3) z dnia 21 sierpnia 1997 roku o ochronie zwierząt (Dz. U. z 2003 r. Nr 106, poz. 1002 z późn. zm.),
4) z dnia 29 lipca 2005 roku o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym (Dz. U. z 2005 r. Nr 180, poz.
1495 z późn. zm.).
2. Ilekroć w regulaminie jest mowa o:
1) miejscu zamieszkania – należy przez to rozumieć miejsce, w którym osoba zazwyczaj spędza czas
przeznaczony na odpoczynek niezależnie od czasowych nieobecności spowodowanych różnymi wyjazdami,
leczeniem, itp.,
2) mieszkańcu – należy przez to rozumieć osobę fizyczną mającą miejsce zamieszkania na terenie Gminy Nowy
Żmigród,
3) chodniku – należy przez to rozumieć wydzieloną część drogi publicznej służącą do poruszania się pieszych,
4) gospodarstwie zagrodowym – należy przez to rozumieć nieruchomość, na której znajdują się budynki
przystosowane do hodowli i chowu zwierząt gospodarskich.
Rozdział 2.
Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości
§ 3. 1. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do prowadzenia selektywnego zbierania, a przedsiębiorca
odbierający odpady od odbierania następujących wyselekcjonowanych odpadów:
1) papieru i makulatury,
2) szkła bezbarwnego i kolorowego,
3) tworzywa sztucznego,
4) metali (np. puszki, złom),
5) opakowań wielomateriałowych (np. opakowania po napojach),
6) przeterminowanych leków i chemikaliów,
7) zużytych baterii i akumulatorów,
8) zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego,
9) odpadów wielkogabarytowych (np. mebli),
10) odpadów budowlanych i rozbiórkowych,
11) zużytych opon,
12) odpadów biodegradowalnych w tym odpadów zielonych,
13) pozostałych zmieszanych odpadów komunalnych.
2. Odpady o których mowa w ust. 1 zbierane i odbierane będą z częstotliwością i na zasadach określonych
w rozdziale IV niniejszego regulaminu.
§ 4. 1. Właściciele nieruchomości położonych wzdłuż chodników zobowiązani są do niezwłocznego
uprzątnięcia błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z tych chodników, w sposób mechaniczny lub ręczny.
2. Usunięcia śliskości należy dokonywać niezwłocznie po ich pojawieniu się poprzez odlodzenie
i zabezpieczenie powierzchni celem umożliwienia bezpiecznego poruszania się pieszych.
3. Uprzątnięcie błota, śniegu, lodu oraz innych zanieczyszczeń polega na złożeniu ich w miejscu
umożliwiającym ich zebranie, nie powodującym zakłóceń w ruchu pieszych lub pojazdów.
§ 5. 1. Mycie pojazdów samochodowych poza myjniami może odbywać się wyłącznie na własnej
nieruchomości pod warunkiem:
1) niezanieczyszczania środowiska i odprowadzania powstających ścieków do kanalizacji sanitarnej lub zbiornika
bezodpływowego (szczelnego szamba),
2) dokonywania tych czynności na wydzielonych, utwardzonych częściach nieruchomości przy użyciu środków
ulegających biodegradacji.
2. Prowadzenie napraw pojazdów mechanicznych poza warsztatami samochodowymi może odbywać się
wyłącznie w zakresie obejmującym drobne naprawy własnych pojazdów mechanicznych oraz pod warunkiem:
1) niepowodowania uciążliwości dla właścicieli sąsiednich nieruchomości oraz zapobiegania negatywnego
oddziaływania na środowisko w tym ograniczenie emisji hałasu i spalin,
2) gromadzenia powstających odpadów w urządzeniach do tego przeznaczonych,
3) zabezpieczenia przed przedostawaniem się płynów samochodowych do środowiska.
Rozdział 3.
Rodzaje i minimalna pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych, warunki
ich rozmieszczenia i utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym
§ 6. 1. Na terenie Gminy Nowy Żmigród do gromadzenia odpadów komunalnych należy stosować następujące
rodzaje pojemników, kontenerów, worków:
1) pojemniki o pojemności od 110 do 1100 litrów,
2) kontenery na odpady typu KP 7 o pojemności 7m3,
3) pojemniki i worki na odpady z przeznaczeniem do selektywnej zbiórki odpadów o pojemności nie mniejszej
niż 110 litrów,
4) kosze uliczne na odpady o pojemności min. 30litrów,
5) kontenery na odpady budowlano-remontowe,
6) pojemniki specjalistyczne o różnej pojemności, np. na: przeterminowane leki, zużyte baterie, itp.
2. Worki i pojemniki powinny być oznaczone nadrukiem jakie odpady należy w nich gromadzić oraz winny
posiadać następującą kolorystykę:
1) żółty – przeznaczony na tworzywa sztuczne,
2) czerwony – przeznaczony na metale (puszki oraz drobny złom),
3) zielony – przeznaczony na szkło bezbarwne i kolorowe,
4) niebieski – przeznaczony na papier i makulaturę,
5) brązowy – przeznaczony na odpady biodegradowalne i zielone,
6) szary – przeznaczony na gruz budowlany i zimny popiół,
7) czarny – przeznaczony na zmieszane odpady komunalne.
3. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do wyposażenia nieruchomości w odpowiednią ilość
pojemników, worków do gromadzenia odpadów komunalnych, uwzględniając ilość wytwarzanych odpadów
komunalnych na danej nieruchomości oraz ilość osób z nich korzystających.
4. Odpady selektywnie zebrane powinny być wrzucane do odpowiednich pojemników i worków.
5. Ilość i objętość pojemników do gromadzenia odpadów, w które zostanie wyposażona nieruchomość
zamieszkała musi być dostosowana do:
1) liczby mieszkańców korzystających z pojemników,
2) średniej ilości wytwarzanych odpadów przez 1 mieszkańca w ciągu jednego miesiąca, która na terenie Gminy
Nowy Żmigród wynosi ok. 100 litrów.
6. Właściciele nieruchomości niezamieszkałych zobowiązani są do wyposażenia nieruchomości w pojemniki na
odpady komunalne, dostosowując pojemność pojemników do swoich indywidualnych potrzeb, uwzględniając
następujące normy miesięczne:
1) dla budynków użyteczności publicznej i placówek oświatowych - 8 litrów na każdego pracownika lub ucznia,
jednak co najmniej 1 pojemnik o pojemności 1100 litrów,
2) dla lokali handlowych związanych ze sprzedażą produktów spożywczych – 40 litrów na każde 10m2
powierzchni użytkowej lokalu, jednak co najmniej 1 pojemnik o pojemności 1100 litrów,
3) dla lokali handlowych innych niż spożywcze - 10 litrów na każde 10m2 powierzchni użytkowej lokalu, jednak
co najmniej 1 pojemnik o pojemności 240 litrów,
4) dla lokali gastronomicznych – 10 litrów na każde miejsce konsumpcyjne, co najmniej 1 pojemnik o pojemności
240 litrów.
§ 7. Pojemniki do gromadzenia odpadów komunalnych należy ustawić na nieruchomości w miejscach
odpowiadających przepisom prawa budowlanego w sposób nie powodujący uciążliwości i utrudnień dla
mieszkańców nieruchomości lub osób trzecich.
§ 8. Właściciele nieruchomości zobowiązani są udostępnić pojemniki przeznaczone do zbierania odpadów
komunalnych na czas odbierania tych odpadów w miejscu umożliwiającym swobodny do nich dojazd i dostęp
pracowników przedsiębiorcy odbierającego odpady.
§ 9. Właściciel nieruchomości ma obowiązek utrzymywania pojemników w odpowiednim stanie sanitarnym,
porządkowym i technicznym poprzez:
1) wrzucanie do pojemników o określonych kolorach lub oznaczeniach wyłącznie odpadów do nich
przeznaczonych,
2) zamykanie pojemników wyposażonych w klapy w celu zabezpieczenia przez dostępem wód opadowych oraz
dostępem zwierząt,
3) poddawanie pojemników myciu i dezynfekcji,
4) utrzymywanie pojemników w odpowiednim stanie technicznym w szczególności poprzez stałą naprawę ich
szczelności.
Rozdział 4.
Częstotliwość i sposób pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości
§ 10. Ustala się następującą częstotliwość odbioru odpadów komunalnych:
1. z obszarów zabudowy jednorodzinnej i zagrodowej:
a) odpady komunalne zgromadzone w workach foliowych, pojemnikach o pojemności 110/120 l, będą odbierane
w sposób selektywny obejmujący: papier, szkło, tworzywa sztuczne, metal oraz odpady ulegające biodegradacji
gromadzone w odpowiednich workach 120 l z foli LDPE, oddzielnie dla każdej frakcji odpadów, odbierane będą
bezpośrednio od właścicieli nieruchomości jeden raz w miesiącu kalendarzowym zgodnie z ustalonym
harmonogramem,
b) odpady komunalne wielkogabarytowe oraz zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny będą odbierane
bezpośrednio od właścicieli nieruchomości jeden raz w roku zgodnie z ustalonym harmonogramem,
c) odpady gromadzone w sposób selektywny obejmujący: chemikalia (farby, lakiery, przeterminowane środki
ochrony roślin), zużyte akumulatory, baterie, opony oraz przeterminowane leki odbierane będą w specjalnie
utworzonym punkcie do selektywnej zbiórki odpadów,
d) odbieranie nieselektywnych odpadów od właścicieli nieruchomości odbywało będzie się co najmniej raz
w miesiącu kalendarzowym zgodnie z ustalonym harmonogramem,
2. z terenów do użytku publicznego:
a) opróżnianie koszy ulicznych następuje sukcesywnie w miarę ich zapełnienia jednak nie rzadziej niż 1 raz
w tygodniu,
§ 11. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do pozbywania się odpadów komunalnych z terenu
nieruchomości zgodnie z harmonogramem odbioru odpadów, w sposób gwarantujący zachowanie czystości
i porządku na terenie nieruchomości w następujący sposób:
1) selektywnie zebrane w stosownych workach i pojemnikach odpady takie jak:
a) makulatura, szkło, tworzywa sztuczne, metale, opakowania wielomateriałowe należy wystawić przed posesję
w sposób umożliwiający ich sprawny odbiór,
b) zużyty sprzęt elektroniczny i elektryczny, odpady wielkogabarytowe, zużyte opony należy wystawić przed
posesję w sposób umożliwiający ich sprawy odbiór,
2) przeterminowane leki oraz chemikalia należy dostarczyć do punktu selektywnej zbiórki odpadów wskazanego
przez Gminę,
3) zużyte baterie i akumulatory należy dostarczyć do punktu selektywnej zbiórki odpadów wskazanego przez
Gminę, baterie można również wrzucać do pojemników ustawionych w placówkach oświatowych na terenie
Gminy,
4) odpady biodegradowalne (odpady kuchenne, ogrodowe, zielone) można poddać kompostowaniu na terenie
nieruchomości, na której powstały lub gromadzić te odpady w stosownych workach lub pojemnikach
i wystawić przed posesję w terminie ustalonym w harmonogramie w sposób umożliwiający ich sprawny
odbiór.
§ 12. 1. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do wyposażenie nieruchomości w zbiorniki bezodpływowe
tj. urządzenia przeznaczone go gromadzenia nieczystości ciekłych w miejscu ich powstawania lub przydomowe
oczyszczalnie ścieków (dotyczy nieruchomości gdzie nie ma sieci kanalizacji sanitarnej).
2. Właściciele nieruchomości wyposażonych w zbiorniki bezodpływowe obowiązani są do pozbywania się
nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości w sposób systematyczny, nie dopuszczając do przepełnienia się
urządzeń do gromadzenia nieczystości ciekłych, gwarantując zachowanie czystości i porządku na terenie
nieruchomości. Częstotliwość wywozu nieczystości ciekłych ze zbiorników ustala właściciel nieruchomości
z przedsiębiorcom dokonującym wywozu.
Rozdział 5.
Inne wymagania wynikające z wojewódzkiego planu gospodarki odpadami
§ 13. W celu osiągnięcia określonych w wojewódzkim planie gospodarki odpadami poziomów recyklingu
wytwórcy odpadów komunalnych powinni w miarę możliwości:
1) kupować produkty w opakowaniach zwrotnych,
2) korzystać z opakowań, pudełek, pojemników, słoików, które nadają się do wielokrotnego wykorzystania,
3) używać toreb wielokrotnego użytku do zakupów codziennych,
4) zgniatać plastikowe butelki, opakowania wielomateriałowe oraz tekturowe przed wrzuceniem do pojemników
na odpady,
5) przekazywać stare, nieuszkodzone meble organizacjom charytatywnym lub innym zainteresowanym,
6) kompostować odpady ogrodowe oraz kuchenne na terenie przydomowych ogródków.
§ 14. Zgodnie z Planem Gospodarki Odpadami dla Województwa Podkarpackiego w gospodarce odpadami
komunalnymi należy osiągnąć następujące cele:
1) objąć zorganizowanym systemem odbierania odpadów komunalnych wszystkich mieszkańców najpóźniej do
1 lipca 2013 roku,
2) objąć wszystkich mieszkańców systemem selektywnego zbierania odpadów najpóźniej do 2015 roku,
3) przygotować do ponownego wykorzystania i recyklingu odpadów takich jak papier, metale, tworzywa sztuczne
i szkło na poziomie minimum 50% ich masy do końca 2020 roku,
4) osiągnąć poziom odzysku odpadów niebezpiecznych ze strumienia odpadów komunalnych w roku 2017 na
poziomie 60%, w roku 2020 na poziomie 95%,
5) osiągnąć poziom odzysku odpadów wielkogabarytowych ze strumienia odpadów komunalnych w roku 2017 na
poziomie 80%, w roku 2020 na poziomie 95%,
6) osiągnąć poziom odzysku odpadów budowlano-remontowych ze strumienia odpadów komunalnych w roku
2017 na poziomie 55%, w roku 2020 na poziomie 70%,
7) zmniejszyć masę składowanych odpadów do maksymalnie 60% wytworzonych odpadów do końca 2014 roku.
Rozdział 6.
Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe
§ 15. 1. Osoby utrzymujące psy i inne zwierzęta domowe są zobowiązane do zachowania środków ostrożności
zapewniających ochronę przez zagrożeniem dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do
użytku publicznego i ponoszą pełną odpowiedzialność za zachowanie swoich zwierząt.
2. Na tereny przeznaczone do użytku publicznego psy mogą być wprowadzone tylko na smyczy. Zwolnienie ze
smyczy dozwolone jest tylko w miejscach mało uczęszczanych i pod warunkiem, że pies ma kaganiec.
3. Osoby utrzymujące psa zobowiązane są do natychmiastowego uprzątnięcia zanieczyszczeń pozostawionych
przez zwierze w miejscu publicznym. Obowiązek ten nie dotyczy osób niewidomych korzystających z pomocy psa
przewodnika.
4. W zabudowie jednorodzinnej psy bez dozoru nie mogą przebywać poza terenem nieruchomości.
Rozdział 7.
Wymagania dotyczące utrzymania zwierząt gospodarskich
§ 16. W Gminie Nowy Żmigród, na terenach wyłączonych z produkcji rolnej dopuszcza się hodowlę zwierząt
gospodarskich w zabudowie jednorodzinnej i gospodarstwach typu zagrodowego wyposażonych w budynki
inwentarskie, spełniające wymogi określone w przepisach odrębnych.
§ 17. 1. Osoby prowadzące hodowlę zwierząt gospodarskich powinny dołożyć starań aby zwierzęta były jak
najmniej uciążliwe dla otoczenia.
2. Osoby prowadzące hodowlę zwierząt przeciwdziałają zanieczyszczeniom wód powierzchniowych
i podziemnych nieczystościami powstałymi podczas chowu i hodowli zwierząt.
3. Zwierzęta gospodarskie powinny mieć zapewnione odpowiednie pomieszczenia do ich hodowli oraz
powinny być zabezpieczone przed samowolnym opuszczaniem nieruchomości.
4. Hodowcy pszczół obowiązani są do ustawienia uli w odległości co najmniej 5m od granicy nieruchomości
w taki sposób aby wylatujące i przylatujące pszczoły nie stanowiły uciążliwości dla właścicieli nieruchomości
sąsiednich.
Rozdział 8.
Obszary podlegające obowiązkowej deratyzacji
§ 18. 1. W przypadku pojawienia się większej populacji gryzoni lub pogorszenia się stanu sanitarnoepidemiologicznego
deratyzację przeprowadza się na obszarze objętym zagrożeniem.
2. Sposób i termin przeprowadzenia deratyzacji, o którym mowa w ust. 1 każdorazowo zostanie podana do
publicznej wiadomości w sposób zwyczajowo przyjęty.
Rozdział 9.
Postanowienia końcowe
§ 19. Traci moc uchwała Nr L/323/10 Rady Gminy w Nowym Żmigrodzie z dnia 30 września 2010 r.
w sprawie przyjęcia regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Nowy Żmigród.
§ 20. Nadzór nad realizacją obowiązków wynikających z niniejszego regulaminu, sprawuje Wójt Gminy Nowy
Żmigród.
§ 21. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa
Podkarpackiego.

Metryka

sporządzono
2013-06-13 przez Mielniczek Barbara
udostępniono
2013-06-13 00:00 przez Barbara Budnik
zmodyfikowano
2015-06-18 15:22 przez Budnik Barbara
zmiany w dokumencie
ilość odwiedzin
1197
Niniejszy serwis internetowy stosuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Informacja na temat celu ich przechowywania i sposobu zarządzania znajduje się w Polityce prywatności. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie informacji zawartych w plikach cookies - zmień ustawienia swojej przeglądarki.